Aquesta letra fuguet mandada a "La Setmana"
Una
respònsa, un pauc tardiera, a la letra mandada per L. GARDETA e
titolada “Luchar còntra la LGV PACA es suicidari”. Aquesta nos afortís
qu’es suicidari d’èstre còntra la LGV… per aquò, m’agradariá d’apondre
quauqueis elements au debat :
Promier, dirai que la linha
Levant-Ponent qu’anariá naturalament mai lèu qu’encuei (complicat
d’anar mens lèu, bessai d’a pè?) de Niça a Bordèu es, de segur, una
causa meravilhosa per totei leis afogats de la causa occitana. Mai
pensi qu’en disent aquò, siam mai dins la caça de la quimera que dins
la realitat.
Malurosament, la referéncia unica demòra lo
Paris-Niça e viatjar lo mai lèu possible, en oblidant Marselha e Tolon,
en traucant de país per jónher la capitala de França a çò que lei
toristas argentós li diguèron, i a fòrça de temps, la Còsta d’Azur.
Verai
que se la linha se fa com’aquò, semblarà una possibilitat de realisar,
çò que lei especialistas dison, «l’arc latin». Levat qu’au contrari dau
dire de vòstre legeire, per faire Niça-Turin faudrà remontar sus Lyon.
Es un biais estranh de luchar còntra lo centralisme parisenc e “lo
ròtle centrau de Lyon”, non?
Me cresètz belèu pas mai entre
Ais de Provença e Lyon i a quasi 300 kms qu’ambé lo TGV se mete una ora
un quart, una ora e mieja, mentre qu’entre Ais de Provença e Gap i a
200 kms qu’ambé lo trin diesel (la linha es pas electrificada) fau
aperaquí doas oras e mieja. Cercatz l’error!
Se parla puei
d’anar a Niça, mai es de veire çò que s’esconde darrier aquesta idèia
d’anar a Niça. S’es l’i anar ambé lo TGV, coma se va a l’ora d’ara as
Ais ò Avinhon, lo disi quatecant : siam gaire interessats.
Lei
tecnocratas parisencs, sostats per una majoritat d’elegits locaus
bòrnis e sords an fach espelir au bèu mitan dei campanhas sestianas e
avinhonencas dòas garas aeroport qu’an ges de ligasons (emai se s’èra
promés lo contrari) ambé lo malhum de trins regionaus.
Resultat
: l’espaci a son entorn es completament roigat per de construccions
(que degun contaròtla) reservadas ai richàs; es lo trionfe de la
veitura e d’un mòde de desvolopament que sagata lo drech dei
generacions de venir. De garas aeroport n’en volèm plus! Mai,
malurosament, es ben çò qu’es previst, qu’anar fins a Niça costariá
trop car. E en mai d’aquò i auriá sus la linha una o doas estacions
aeroport de mai.
De liames seràn fach ambé lei trins regionaus?
Basta de lo creire. N’i a que l’an cresegut per Ais e Avinhon… Vint ans
mai tard quasi, lei vaquí qu’espèron encara ! Lo TGV es pas un otís
qu’aprofiecha ai gents dau país que prendrián lo ferre regionau, es
pensat per aquelei qu’an de sòus e que se vòlon davalar lo mai leù
possible au “bronze-culs” europenc, valent a dire : Occitania en
generau e Provença en particular.
Occitania, “l’arc latin”, per
faire avans e luchar contra lo centralisme estatau, a mestier de
realitats regionalas fòrtas. Provença, plus dicha a l’ora d’ara qu’ambé
lo vocable de PACA, n’es malurosament pas una. Se coneissètz l’istòria
de nòstra region saupretz qu’avèm un problèma per trobar una capitala
regionala. Cresi que l’aurem jamai se pensam pas un ròtle de
centralitat per Marselha e de cooperacions vertadieras ambé lei país
sestian, aubanhenc, de mar de Berra…
Coma faire espelir una
region poderosa en oblidant Marselha? Laissar Tolon de caire pausa
tanben problèmas e questions. Nautrei siam per lo trin au bèu mitan dei
vilas. Siam per de grandei linhas en ret ambé lo trin regionau. Disèm
de òc a un servici public au servici de la vida vidanta deis estatjants
e dau mai de monde possible.
Au còntra, i a la realitat de la
LGV que refortís la teleranha centralista e estatala dau sègle
dètz-e-noven, au còntra i a d’esperits tecnocratics au servici d’una
pratica argentosa, que tiran de regas sus de mapas, sensa veire la
realitat dau país, sensa escotar la paraula dei gents, en renegant lo
debat democratica, e au finau, en fòrabandissent aquelei que son poder
de cròmpa li basta plus per viure aquí.
Çò que vòlon faire,
tirar drech dei Bocas dau Ròse a Niça, lo vòlon faire despuei mai de
vint ans. Faguèron de debats publics (es la lei) mai an jamai ren
cambiat ! Son testards, son organizats, son ais òrdres d’una logica que
fa de Provènça, Giscard dixit, la “Californie de l’Europe”!
Adonc
lo ròtle nòstre es de resistir, de prepausar. Encara un còp, siam pas
còntra lo trin, nimai la LGV, mai volèm de respèct. Respèct de
l’environa, dau relarg, de la realitat regionala, dau drech de la
populacion de dire de non. Demandam dins aquest afaire pas mai que çò
qu’avèm totjorn demandat : Lo drech de viure, trabalhar e decidir au
país.
Hervé GUERRERA
Conselhier comunau de Ais de Provença – Conselhier Comunautari
President de Region Provença, federacion Provençala dau Partit Occitan
Per memòria la letra mandada